Professionele website promotie & informatie over Google en andere zoekmachines

Zoekmachine Optimalisatie & Marketing

Informatie over Google en andere zoekmachines

Home | pagina 2 | pagina 3 | pagina 4

Wat Google wel interessant vindt, is relevante tekst in de body van de hoofdpagina. "Content is King", zeggen ze in Amerika. Niet alleen in droge tekst, maar ook in de "alt"- en "title"-tekstjes bij je afbeeldingen, bij links, etc. Voeg deze dingen sowieso zo veel mogelijk toe, want dat zorgt voor betere html-code en dat weten de zoekmachines te waarderen. Bovendien verschijnen ze in de zoekresultaten van Google. Als je bij een bepaald plaatje eigenlijk geen alternatieve (alt) tekst wilt gebruiken, bijvoorbeeld omdat het een filler is (een onzichtbaar gif-plaatje om je pagina beter te ordenen), gebruik dan alt="*". Dat wordt door Googlebot niet geïndexeerd, maar levert wel goede html op.
Als je twijfelt of je pagina wel goede html heeft, kun je dat checken met de HTML Validator van het World Wide Web Consortium. Probeer er daarnaast voor te zorgen dat je site uit meer dan één pagina over hetzelfde onderwerp bestaat. Als je je site vertaalt (desnoods samengevat) in een paar buitenlandstalige pagina's, vindt Google dat nog interessanter.

Met een nummer 1 positie op Google zie je je winst omhoog knallen
Zorg ervoor dat de belangrijkste trefwoorden minstens een keer of zes per pagina terugkomen. Als je trefwoord vaak in combinatie met een ander woord gebruikt wordt, zorg dan dat deze combinatie ook een paar keer voorkomt in je tekst, met name rond links. Met de Overture Keyword Selector Tool kun je checken in combinatie met welke woorden jouw trefwoord vaak gebruikt wordt. De meeste zoekopdrachten op Google bestaan uit twee woorden (rond de 29%, volgens Onestat). Ook naar combinaties van drie woorden wordt veel gezocht, en natuurlijk naar losse woorden (beiden ongeveer 24%), dus hou dat in je achterhoofd bij het optimaliseren van je site. Zet andere trefwoorden zoveel mogelijk om deze combinaties heen.
Ga niet je "alt"- en "title"-tekstjes volproppen met letterlijke kopieën van je titel en je trefwoorden, want dan word je gestraft. Je mag je trefwoorden wel gebruiken, maar variëer het een beetje. Laat de "alt"-tekst zoveel mogelijk lijken op de naam van het plaatje. Verstop je belangrijke tekst zo min mogelijk in graphics (zoals logo's), want daar kan Google dus niks mee, net zo min als met flash of (java-)scripts. Gewone degelijke html is het beste.


Kan ik iets doen om mijn trefwoorden nog meer te benadrukken?
Ja. Als je de trefwoorden in je droge tekst voorziet van aparte markeringen, bijvoorbeeld in

<H2>tussentitels</H2>,

met HOOFDLETTERS, met een
groter lettertype, dik, onderstreept, een andere kleur, cursief of een link vormen naar een andere pagina, vindt Google ze nog interessanter.
Hoewel de meeste tekst natuurlijk iets te maken moet hebben met het onderwerp van je site (Google gebruikt hoogwaardige tekstherkenningstechnologie om dat vast te stellen), is het ook goed om informatie toe te voegen die 'uniek' is, d.w.z. die niet op elke site staat die over dit onderwerp gaat. Bv. iets met ongebruikelijke woorden of iets over gerelateerde onderwerpen. Dan denkt Google dat jouw site echt wat toevoegt aan het eerste onderwerp, en word je hoger gewaardeerd. Hoe meer pagina's met informatie je site bevat, hoe beter. En link ze naar hartelust naar elkaar.


Werkt dit ook voor andere zoekmachines?
Sommige dingen wel, andere minder. Iedere zoekmachine heeft zijn eigen rekensysteem. <H2>Titels</H2> werken op Yahoo bijvoorbeeld net zo goed, maar links zijn daar minder belangrijk. Op Seochat.com zijn goede artikelen te vinden over Google-, Yahoo- en MSN-optimalisatie.

Wat is PageRank nou precies?
PageRank (PR) is een ingewikkeld systeem dat Google gebruikt om het belang van een webpagina aan te duiden. Als je de Google Toolbar geïnstalleerd hebt, kun je daarop zien wat voor PR een webpagina heeft. Als je op Google "http:// site:.nl" of "http:// site:.be" intikt, kun je per land bekijken welke sites de hoogste PR hebben. Hoe vaker je site op andere sites genoemd en gelinkt wordt, hoe hoger je PageRank. Webmasters gebruiken het vaak om gelijkwaardige links uit te wisselen, en in Amerika is er zelfs al een handel ontstaan in linkplaatsen vanaf sites met PR7 of PR8. Daar wordt grof geld voor betaald. Je hoeft je er niet al te druk om te maken, maar zorg er in ieder geval voor dat er op iedere pagina van je site een linkje naar de frontpagina terug te vinden is, want dat is goed voor je PR.

En verder?
Let erop dat je de pagina's relevante namen geeft. Een pagina over marketing die "marketing.html" heet (geen hoofdletters gebruiken!) scoort hoger dan dezelfde pagina die "page1.html" heet. Het verschil is weliswaar klein, maar het kan wel aantrekkelijk zijn voor Google-gebruikers die jouw pagina zien staan. Als je meerdere trefwoorden in een naam wilt gebruiken, scheid ze dan niet door liggende streepjes maar door gewone streepjes en beperk het tot maximaal drie per naam, bv. "geweldige-zoekmachine-marketing.html".

Verschillende zoekmachines laten vaak totaal verschillende zoekresultaten zien
Als je linkt naar websites die door Google als autoriteit op jouw gebied gezien worden, draagt dit ook toe aan een positieve waardering van jouw site. Dus tik "zoekmachine marketing" in op Google, kijk welke sites er in de top 10 staan en link naar een paar van hen. Als ze ook naar jou terug willen linken is dat helemaal perfect natuurlijk, maar die kans is vaak niet zo groot.
Maak het niet te gek, want een site die alleen maar naar anderen linkt maar zelf nauwelijks gelinkt wordt, komt zwak over. Als je helemaal over de top gaat, kun je zelfs als link farm (letterlijk: link-boerderij, een pagina met meer dan 100 links) gezien worden, en dat is foute boel. Ook moet je natuurlijk oppassen dat je je bezoekers niet verliest aan deze autoriteiten, maar dit kun je oplossen door onzichtbare links te gebruiken in de vorm van transparante gif-plaatjes. Zonder maatvermelding, en ook zonder border uiteraard. Eigenlijk valt dit onder spam, maar je hoeft ook niet roomser te zijn dan de paus. Een beetje sjoemelen mag.


Maar Google vindt toch vooral links belangrijk?
Klopt. Wat je ook aan je eigen site verandert, een van de allerbelangrijkste factoren voor Google blijft het aantal links naar jouw site dat op andere sites te vinden is. Dus gewoon ouderwets linkpartners zoeken blijft nog steeds het devies. Ga hierbij niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit. Gebruik geen programma's of webservices die dit voor jou (beweren te) doen, maar zoek ze zelf. Hoe groter je linkpartner, hoe hoger zijn PageRank en hoe minder linkpartners hij al heeft, hoe waardevoller de link naar jou. Ook is van belang dat de trefwoorden in zijn titel overeenkomen met die van jou, en dat je niet in een linklijstje komt te staan, maar ergens in een stuk tekst (bijvoorbeeld een omschrijving van jouw site). De meeste startpagina's zoals Startpagina.nl en Startkabel.nl hebben ook een hoge PageRank, dus het is belangrijk dat je je site aanmeldt bij dit soort start- en linkpagina's.

Zorg er bij het zoeken naar links dus wel voor dat de site van je linkpartner qua onderwerp iets te maken heeft met je eigen site, anders zal Google de link als weinig relevant bestempelen. Dus ga niet lukraak linkjes uitwisselen, want dan loop je ook nog eens het gevaar om als link farm betiteld te worden, en dat levert veel strafpunten of zelfs een ban op.
Waar Google ook op let, is de snelheid waarmee er op het web links naar jouw site (ook wel inbound links of backlinks genoemd) verschijnen. Als dat er opeens veel meer zijn dan voorheen, denkt Google dat je links gekocht hebt, en dat valt niet onder het natuurlijke gedrag van een site waar ze van houden. Vaak hebben ze gelijk, want sites als Sexybegin.nl bieden aan om je link voor 50 euro per maand op al hun subdomeinen te plaatsen. Dat zijn er vele honderden, maar ondanks al die mooie backlinkjes, zal je site hierdoor alleen maar zakken in de SERP's (search engine result pages). Zorg er dus voor dat je backlinks gestaag toenemen.

Een andere manier waarop zoekmachines en startpagina's de kwaliteit van je website trachten vast te stellen, is door je click-through popularity te meten. Oftewel: door te kijken hoe lang een bezoeker op je site blijft, nadat ie je gevonden heeft via de zoekmachine. Door het IP-nummer van de bezoeker te registreren kunnen ze zien wanneer de bezoeker weer terugklikt naar de zoekresultaten (via de 'Vorige'-knop op zijn browser). Als de bezoeker dit snel doet, vindt hij de site blijkbaar niet zo interessant. Blijft hij echter lang weg of komt ie helemaal niet meer terug, dan heeft deze site blijkbaar daadwerkelijk iets te bieden. Daarom opent Google ook geen nieuw window als er iemand klikt op een zoekresultaat, want dat zou deze meetmethode veel moelijker maken.

Wat altijd een goed idee is, is je link op forums plaatsen. Niet als spam, maar in je signature. Zoek (met Google natuurlijk) een forum over hetzelfde onderwerp als je website, klets lekker mee met de rest (presenteer jezelf hierbij als deskundige) en je zult je bezoekersaantallen zien stijgen. Niet alleen omdat de andere bezoekers van dat forum nieuwsgierig zijn naar je sig, maar ook omdat al die signatures tellen als links naar je site. Bovendien is Googlebot ook een frequente bezoeker van forums, dus updates van je site worden zo snel meegepikt. Dit laatste geldt ook voor weblogs. Logs als Blogger en Punt.nl worden bijna continue gespiderd door Googlebot en hoog gewaardeerd, dus als je hier een linkje op kunt versieren...altijd doen.

Als je meer dan 50 linkpartners op je eigen site verzameld hebt, ga dan verder op een nieuwe pagina. Zorg er ook voor dat de link die anderen naar jou plaatsen, één of twee trefwoorden heeft, bv. "Geweldige zoekmachine optimalisatie". En als je meer dan één site hebt, vraag je linkpartner dan of hij wil linken naar je andere site, en niet naar de site waar jij de link naar hem hebt staan. Dat vindt Google waardevoller. Blijf altijd zoeken naar nieuwe linkpartners, en check of oude links nog werken (dat kan volautomatisch met Xenu), want aan dode links heeft Google een hekel. Als je een nieuw onderdeel aan je site toegevoegd hebt, zoek daar dan ook weer nieuwe linkpartners voor.

Lees hier verder.

Home | pagina 2 | pagina 3 | pagina 4


© Zoekmachine Optimalisatie & Marketing 2006 | Contact