Professionele website promotie & informatie over Google en andere zoekmachines

Zoekmachine Optimalisatie & Marketing

Google Tips & Trucs

Home | pagina 2 | pagina 3 | pagina 4

Kan ik Google foppen?
Natuurlijk. Het gebruik van transparante gif-plaatjes dat we eerder noemden, om links te verbergen, is er eentje van. Cloaking, gateway pages of een verborgen stuk tekst vol met trefwoorden toevoegen (via style="visibility: hidden" of via een <noscript>- of een <noframes>-tag) zijn enkele anderen. Maar de meesten werken al niet meer, want Google is erg goed geworden in het herkennen van trucs. Als je een ban krijgt, is een persoonlijke brief sturen aan Google de enige manier om weer opgenomen te worden (en daarin moet dan wel een hele goede reden staan!).

Google - wie gebruikt het niet?
Niet iedere truc levert echter meteen een ban op. Heel veel sites die denken Google te kunnen foppen met trucjes die al eeuwenoud zijn, worden al gestraft met puntenaftrek zonder dat ze het zelf doorhebben. Zo zijn er nog steeds webmasters die een hele reeks trefwoorden achter elkaar (en met veel herhalingen) op hun pagina plaatsen in dezelfde kleur als de achtergrond. Dat ziet de bezoeker dus niet, maar Google wel. En hoewel de webmaster denkt dat dit een voordeel is, is het een nadeel, want Google is ook niet gek. Die hebben door hard werken de nummer 1 positie onder de zoekmachines veroverd, en willen dat graag zo houden. Er zijn dus constant Google-medewerkers bezig om de trucjes te onderkennen en te bestraffen. (Als je trouwens, ter ontspanning tussen het webweven door, eens wilt zien hoe alles bij Google Inc. reilt en zeilt, is hier een interessant filmpje te bekijken.)

Het gebruik van subdomeinen is ook zoiets. Een veelgebruikte truc die wérkt, omdat Googlebot subdomeinen als aparte sites ziet (en dus linkjes over en weer waardevol vindt), maar er hoeft maar één concurrent van jou te zijn die je aangeeft met het spamreport, en je kunt een ban krijgen. Ook hierover kun je lezen in de richtlijnen die Google geeft. Het nadeel van subdomeinnen is overigens wel dat die op hetzelfde IP-adres staan als je hoofdsite, en links vanaf hetzelfde IP-adres waardeert Google minder. Als je meerdere sites hebt, zorg er dan voor dat die op verschillende IP-adressen komen te staan (bijvoorbeeld bij verschillende hosts), anders heeft Google ook wel in de gaten dat je lekker onderling aan het linken bent.

Aan het eind van deze richtlijnen nog een paar schema's. De eerste toont hoe Google de onderdelen van jouw website waardeert op belangrijkheid. Dit is alleen maar een inschatting van kenners, want zoals de meeste zoekmachines geeft Google zijn algoritmes niet prijs. Ze veranderen ook regelmatig, wat bij Google 'the dance' genoemd wordt. Maar ter indicatie:

Links van andere sites: 35% - 50%
Titel: 20%
Gelinkte tekst (ook tekst op je eigen site die linkt naar andere delen van je site) en in het geval van linkende afbeeldingen de "alt"- en "title"-tekstjes: 15%
Namen van URL's/directories/files: 10%
Tussentitels zoals <H1> etc.: 10%
Droge tekst: 5%
Namen van afbeeldingen en alt-tekstjes: 5%


Ook dit onderzoekje van goRank.com willen we je niet onthouden. Het is een onderzoekje naar hoe de best scorende sites op Google opgebouwd zijn:

Gemiddeld aantal woorden per pagina: 893
Gemiddeld aantal herhalingen van een trefwoord per pagina: 5.3
Totaal gemiddelde 'keyword density' per pagina: 2.1%
Gemiddeld aantal woorden in de titel: 5.9
Gemiddeld aantal herhalingen van een trefwoord in de titel: 0.8 (!)
Gemiddelde 'keyword density' van de titel: 17.3%


Dat de keyword density iets is om rekening te houden, moge dus wel duidelijk zijn.
Dit schema laat zien hoe Google-gebruikers klikken op de zoekresultaten:

nr. 1 - 27,4 %
nr. 2 - 19,5 %
nr. 3 - 12,8 %
nr. 4 - 9,5 %
nr. 5 - 8,6 %
nr. 6 - 6,7 %
nr. 7 - 5,3 %
nr. 8 - 2,6 %
nr. 9 - 3,9 %
nr.10 - 3,7 %
In kijkgedrag ziet een Google-zoekresultatenpagina er zo uit. Rood is hot en zwart is not. Een kruisje betekent een klik:

Zo is pas goed zichtbaar hoe belangrijk een hoge Google-positie is!
Opvallend in deze percentages is dat een lagere positie soms meer clicks heeft. Zorg dus dat je niet op de achtste plek komt te staan! ;-) 76,7% van de Google-gebruikers prefereert de gewone resultaten boven de gesponsorde resultaten (die staan rechts in beeld of helemaal bovenaan de zoekresultaten, in kleur).
Een andere studie toont zelfs nog een groter voordeel van het nummer 1 zoekresultaat t.o.v. de nummer 2: 42% om 8%. Het bleek niet veel uit te maken wat de titel van dat nummer 1 zoekresultaat was - toen de onderzoekers stiekem de nummers 1 en 2 omdraaiden in de zoekresultaten, klikten nog steeds bijna drie keer zoveel zoekers op de nieuwe nummer 1 als op nummer 2 (de 'echte' nummer 1).

Tot slot nog één advies, volgens sommigen zelfs het belangrijkste: voeg vaak iets nieuws toe aan je site, minstens één keer per maand. Als het kan, zorg er dan voor dat er recente datums op je site te vinden zijn (sowieso in je copyright-tekstje!). Dat houdt de bezoeker tevreden, en Google wakker. Succes!

Home | pagina 2 | pagina 3 | pagina 4


© Zoekmachine Optimalisatie & Marketing 2006 | Contact