![]() |
![]()
Het is een goed idee om eens in de zoveel tijd je site weer eens aan te melden bij de zoekmachines, maar doe het nooit vaker dan eens in de twee maanden. Naast Google en Yahoo kun je je site aanmelden bij MSN, dat zijn de drie meest gebruikte zoekmachines. Anderen, zoals Lycos en Hotbot waren vroeger populair, maar zijn nu vergane glorie. Ilse, ooit de grootste in Nederland, verstopte zoveel gesponsorde links tussen de zoekresultaten dat tegenwoordig niemand ze meer serieus neemt.
Veel zoekmachines maken van elkaars informatie gebruik. De meest gebruikte databases zijn DMOZ, Ask (Jeeves), Alltheweb en Looksmart. Het kan je dus helpen als je zorgt dat je hierin wordt opgenomen. Aan sites in DMOZ, oftewel het Open Directory Project, hecht Google extra veel waarde. De reden is dat hier iedere site kritisch door een redacteur bekeken wordt. Als die een site opnemen, moet het wel wat zijn, redeneert Google. Ze nemen zelfs regelmatig omschrijvingen ('snippets') uit DMOZ over. Er zijn overigens allerlei gratis diensten op het web die je site automatisch bij meerdere zoekmachines tegelijk aanmelden. Het kan echter in je nadeel werken om hiervan gebruik te maken, omdat Google "natuurlijk gedrag" waardeert, en het argwaan kan wekken als je site plotseling erg veel links erbij krijgt. Richtlijnen voor zoekmachine optimalisatie
De vuistregel luidt: ontwerp je site voor je bezoekers, maar altijd met de zoekmachines in je achterhoofd. Volg daarnaast de richtlijnen die Google zelf geeft. Google vindt de titel van een webpagina belangrijk, met name het eerste woord van de titel. Je kunt daarom als titel beter niet schrijven "Welkom bij ...", maar gewoon het belangrijkste onderwerp noemen en dan nog wat aanvullende tekst, met trefwoorden in volgorde van belangrijkheid. De titel is het eerste wat in de zoekresultaten op Google naar boven komt, dus probeer het ook een beetje pakkend te maken. Korte woorden genieten de voorkeur, omdat veel mensen naar losse woorden zoeken i.p.v. samenstellingen (bv. "zoek machine" i.p.v. "zoekmachine"). Gebruik zo min mogelijk nietszeggende woorden zoals en, of, er etc. Gebruik geen schreeuwerige hoofdletters in titels, dat nemen zoekers vaak niet serieus. Houd ook rekening met mensen die typfouten maken of de Nederlandse taal slecht beheersen (de grootste groep op internet). Als je site over Google gaat, zorg dan dat er ergens op een onopvallend plekje op je site ook "Googel" of "Googol" staat. Lees hier verder. Home | pagina 2 | pagina 3 | pagina 4 © Zoekmachine Optimalisatie & Marketing | Contact | Partners: WordPress onderhoud |
![]() |